Η Εθνική Φοιτητική Ένωση Κυπρίων Θεσσαλονίκης πραγματοποιεί Καταστατική Γενική Συνέλευση την Κυριακή, 3 Δεκεμβρίου 2023, στην οποία θα κατατεθεί προς ψήφιση, το προτεινόμενο, εκ του Διοικητικού Συμβουλίου, τροποποιημένο καταστατικό της Ενώσεως, όπως αυτό διαμορφώθηκε κατά τις «συζητήσεις» των τελευταίων μηνών μεταξύ των φοιτητικών παρατάξεων, από τον Ιούλιο μέχρι και τον Νοέμβριο 2023. Το ζήτημα όμως, των καταστατικών αλλαγών, ξεκινά μερικά χρόνια πριν. Προτού τοποθετηθούμε επί του θέματος, αξίζει να συνοψίσουμε τα γεγονότα των τελευταίων χρόνων, που οδήγησαν στις προτεινόμενες καταστατικές αλλαγές.
Η προηγούμενη Καταστατική Γενική Συνέλευση του Συλλόγου πραγματοποιήθηκε στις 9 Δεκεμβρίου 2018. Οι προτεινόμενες καταστατικές αλλαγές εκείνης της χρονιάς προέκυψαν μετά από πισώπλατη συνεννόηση μεταξύ των ΔΚΚΦ Προοδευτική, ΦΠΚ Πρωτοπορία και ΔΚΚΦ Αγώνας, εν αγνοία της Π.Ε.Ο.Φ Θεσσαλονίκης. Τότε, οι εν λόγω κομματικές παρατάξεις, χρησιμοποίησαν την ηλίθια πρόφαση της «αντιδημοκρατικότητας» των εκλογικών διαδικασιών του Συλλόγου του 2017, προκειμένου να συντάξουν ένα νέο Καταστατικό, χωρίς η παράταξή μας να έχει λάβει την οποιαδήποτε ενημέρωση. Έτσι, τον Οκτώβριο του 2018, ορίστηκε η Α’ Γενική Συνέλευση ως Καταστατική και η παράταξή μας παρέλαβε το προτεινόμενο Καταστατικό στις 29/11/2018, περίπου μία εβδομάδα πριν τη διεξαγωγή της Γ.Σ. Οι κομματικές παρατάξεις είχαν μάλιστα και την απαίτηση να μελετήσουμε το προτεινόμενο καταστατικό εντός ενός τόσο στενού χρονικού πλαισίου, προκειμένου να καταθέσουμε την αντιπρότασή μας, τη στιγμή που οι ίδιες παρατάξεις είχαν αφιερώσει ενάμιση χρόνο για τη σύνταξη του νέου Καταστατικού. Για του λόγου το αληθές, προτρέπουμε τους φοιτητές να ανατρέξουν στα πρακτικά Συνεδριών που πραγματοποιήθηκαν στις 16/10/2018 και 02/12/2018.
Παρά τις μεγάλες προσπάθειες που κατέβαλαν τότε οι τρεις παρατάξεις για την επιβολή του νέου Καταστατικού, μεγάλη μερίδα των φοιτητών καταψήφισε τις προτεινόμενες αλλαγές στην Καταστατική Γενική Συνέλευση του 2018, με αποτέλεσμα οι τρεις κομματικές παρατάξεις να μην εξασφαλίσουν την πλειοψηφία του 75% που απαιτείται για την τροποποίηση του Καταστατικού, όπως προβλέπεται από το Άρθρο 99 του Αστικού Κώδικα. Τόσο η αντιδημοκρατική και αυταρχική συμπεριφορά των παρατάξεων, όσο και το περιεχόμενο αρκετών διατάξεων του προς ψήφιση καταστατικού, οδήγησαν 110 φοιτητές στην καταψήφισή του και κατά συνέπεια στη μη έγκριση των καταστατικών αλλαγών. Εκ των προτεινόμενων τροποποιήσεων ήταν και η καθολική αφαίρεση του Άρθρου 4 του εν ενεργεία καταστατικού το οποίο αποκλείει οποιαδήποτε κομματική ανάμειξη, καθιστώντας τη συμμετοχή των κομματικών παρατάξεων στη Φοιτητική Ένωση, αντικαταστατική («Η Ένωση επιδιώκει τα ανωτέρω μακράν πάσης κομματικής αναμίξεως και πολιτικής κινήσεως»).
Κατά το ακαδημαϊκό έτος 2022-2023, όπως και τα προηγούμενα ακαδημαϊκά έτη, η Προοδευτική εξέφρασε πολλές φορές την επιθυμία της να προβεί ο Σύλλογος εκ νέου σε καταστατικές αλλαγές, διατηρώντας όμως ως βάση συζήτησης την ΑΠΟΡΡΙΦΘΕΙΣΑ ΠΡΟΤΑΣΗ του 2018. Εν τέλει, έπειτα από νέα συνεννόηση με την Πρωτοπορία, ορίστηκε στη συνεδρία της 23ης Ιουνίου 2023, η Α’ Γενική Συνέλευση του Δεκεμβρίου 2023, ως Καταστατική. Η θέση μας ήταν και εξακολουθεί να είναι ξεκάθαρη. Υποστηρίζουμε την έναρξη ουσιαστικού διαλόγου σχετικά με την τροποποίηση και εκσυγχρονισμό διατάξεων του εν ενεργεία καταστατικού, οι οποίες επηρεάζουν την εύρυθμη λειτουργία της Ενώσεως. Οι τροποποιήσεις καθώς και ο διάλογος επ’ αυτών, πρέπει οπωσδήποτε να βασίζονται στο εν ενεργεία καταστατικό της Ενώσεως και όχι σε οποιαδήποτε απορριφθείσα πρόταση.
Η άρνησή μας για ορισμό της επερχόμενης Α’ Γενικής Συνέλευσης του συλλόγου ως καταστατικής δεν αφορούσε την εναντίωσή μας στον εκσυγχρονισμό του καταστατικού του συλλόγου, αλλά στον ορισμό καταστατικής Γενικής Συνέλευσης χωρίς καθορισμένο πλαίσιο τροποποιήσεων. Θεωρούσαμε, ορθώς, όπως αποδείχτηκε εκ των υστέρων, πως ο ορισμός καταστατικής συνέλευσης χωρίς την ύπαρξη συμφωνημένου πλαισίου και πριν καν την έναρξη των συζητήσεων, θα δέσμευε το Διοικητικό Συμβούλιο και θα οδηγούσε σε βεβιασμένες κινήσεις, με κατάληξη την υφιστάμενη κατάσταση, δηλαδή τη μη εξεύρεση συγκλίσεων επί των προτεινόμενων τροποποιήσεων. Η προσπάθεια επίτευξης ομόφωνης και ολοκληρωμένης πρότασης για τροποποίηση του καταστατικού της Ε.Φ.Ε.Κ.Θ. ναυάγησε εν τη γενέσει της εξαιτίας ακριβώς της στάσης αυτής των παρατάξεων του ΔΗΣΥ, του ΑΚΕΛ και της ΕΔΕΚ, όσον αφορά τόσο τη βάση του διαλόγου, όσο και τη βεβιασμένη απόφαση ορισμού καταστατικής Γενικής Συνέλευσης.
Όσον αφορά το πλαίσιο της συζήτησης για καταστατικές αλλαγές, στη συνεδρία της 23ης Ιουνίου, είχε κατατεθεί πρόταση από τη ΔΗΠΑΚΦ Αναγέννηση, για «έναρξη συζητήσεων για καταστατικές αλλαγές στη βάση του ισχύοντος καταστατικού της Ε.Φ.Ε.Κ Θεσσαλονίκης, όπως αυτό τροποποιήθηκε στη Γενική Καταστατική Συνέλευση της 3ης Δεκεμβρίου 2004». Η Προοδευτική, για να αποφύγει τον διάλογο στη βάση του υφιστάμενου καταστατικού, αποφάσισε να αποσύρει την πρόταση που είχε καταθέσει στην αμέσως προηγούμενη συνεδρία της 11ης Ιουνίου 2023, για «άμεση έναρξη της συζήτησης για καταστατικές αλλαγές, στη βάση του συμφωνηθέντος, μεταξύ των ΔΚΚΦ Προοδευτικής, ΦΠΚ Πρωτοπορία και ΔΚΚΦ Αγώνας, καταστατικού του 2018», και να καταθέσει τελικά κοινή πρόταση με την Πρωτοπορία, για να «αρχίσουν οι συζητήσεις μεταξύ των μελών του Δ.Σ της Ε.Φ.Ε.Κ.Θ για τις τροποποιήσεις του καταστατικού που θα τεθούν ενώπιον των μελών του συλλόγου». Όταν, λοιπόν, οι εκπρόσωποι της Προοδευτικής και της Πρωτοπορίας ρωτήθηκαν επανειλημμένα από εκπροσώπους της Π.Ε.Ο.Φ και της Αναγέννησης για το ποια θα ήταν η βάση της συζήτησης, μας διαβεβαίωναν, ψευδώς, ότι θα ήταν το υφιστάμενο καταστατικό. Το ερώτημα που ακολούθησε ήταν ξεκάθαρο. Γιατί δεν υπερψήφισαν την πρόταση της Αναγέννησης, εφόσον κατά τα λεγόμενά τους η βάση συζήτησης θα ήταν το υφιστάμενο καταστατικό; Δεν λάβαμε ποτέ απάντηση, καθώς οι προθέσεις τους ήταν εξόφθαλμες.
Παρά τη διαφωνία μας με την ψηφισμένη διαδικασία, σεβαστήκαμε την απόφαση της πλειοψηφίας του Συλλόγου και συμμετείχαμε στις «συζητήσεις». Στις 31 Ιουλίου 2023, πραγματοποιήθηκε η πρώτη συνάντηση μεταξύ των εκπροσώπων των φοιτητικών παρατάξεων, προκειμένου να καταρτιστεί ένα πλάνο συζήτησης για τις καταστατικές αλλαγές. Κατά τη δεύτερη συνάντηση, στις 7 Αυγούστου 2023, διαπιστώθηκε η, μάλλον προσυμφωνημένη, ταύτιση απόψεων των παρατάξεων της Προοδευτικής και της Πρωτοπορίας, για προώθηση των Άρθρων του απορριφθέντος καταστατικού του 2018.
Το θέατρο του παραλόγου συνεχίστηκε από τις δύο κομματικές παρατάξεις, από τον Σεπτέμβριο μέχρι και τον Νοέμβριο. Απόδειξη, η πρωτομιλία της ΦΠΚ Πρωτοπορία στη συνεδρία της 3ης Σεπτεμβρίου 2023 στην οποία αναφέρονται τα εξής: «Θεωρούμε ότι στην περίπτωση που δεν υπάρχει ομοφωνία στη ψήφιση κάποιου άρθρου, οι παρατάξεις να καταθέτουν τις προτάσεις τους και η ψήφιση να παίρνει αναβολή, έτσι ώστε να δίνεται χρόνος για εξεύρεση συγκλίσεων σε επόμενη συνεδρία. Ως ΦΠΚ Πρωτοπορία έχουμε θέση και άποψη για κάθε άρθρο του καταστατικού αλλά είμαστε ανοιχτοί για συζήτηση με όλους». Καλούμε τους εκπροσώπους της Πρωτοπορίας να καταθέσουν αποδείξεις για τα λεγόμενά τους. Πότε υπήρξε εξεύρεση συγκλίσεων σε τροποποιήσεις που δεν υπήρχε ομοφωνία; Με ποιον τρόπο η Πρωτοπορία «είχε θέση και άποψη για κάθε άρθρο» και ήταν «ανοιχτή για συζήτηση με όλους»; Ίσως για την Πρωτοπορία η υπερψήφιση, εν τέλει, ΟΛΩΝ των προτάσεων της Προοδευτικής ερμηνεύεται ως «θέση και άποψη» και διάθεση προς συζήτηση. Δηλαδή, δεν έφτανε που η βάση συζήτησης ήταν, αντί του εν ενεργεία καταστατικού, το απορριφθέν καταστατικό του 2018, υπερψηφίστηκαν, άρθρο προς άρθρο, σχεδόν όλες του οι διατάξεις.
Για του λόγου το αληθές, παραθέτουμε ονομαστικά τα άρθρα του προτεινόμενου καταστατικού τα οποία περιλαμβάνονταν αυτούσια και στην απορριφθείσα πρόταση του 2018. Για σκοπούς εξοικονόμησης χώρου, παραπέμπουμε τον κάθε ενδιαφερόμενο συμφοιτητή μας να το επιβεβαιώσει στους πιο κάτω συνδέσμους:
- Προτεινόμενο Καταστατικό 2018: https://drive.google.com/file/d/1JzsnY1gFN2488ihTGx9xmJQvlabRTLsn/view
- Προτεινόμενο Καταστατικό 2023:
https://peof78.wordpress.com/2023/12/02/%cf%80%cf%81%ce%bf%cf%84%ce%b1%cf%83%ce%b7-%ce%b4%cf%83-%ce%b3%ce%b9%ce%b1-%cf%84%cf%81%ce%bf%cf%80%ce%bf%cf%80%ce%bf%ce%b9%ce%b7%cf%83%ce%b7-%ce%ba%ce%b1%cf%84%ce%b1%cf%83%cf%84%ce%b1%cf%84%ce%b9/
Κάποια από τα προτεινόμενα άρθρα παρουσιάζουν ελάχιστες τροποποιήσεις σε σχέση με το απορριφθέν καταστατικό του 2018, γεγονός που επιβεβαιώνει πως βάση της συζήτησης δεν ήταν, σε καμιά περίπτωση, το εν ενεργεία καταστατικό της Ε.Φ.Ε.Κ.Θ. Οι εν λόγω διατάξεις είναι οι εξής:
- Άρθρο 5 Πρότασης 2023 – Άρθρο 4 Πρότασης 2018
- Άρθρο 7 Πρότασης 2023 – Άρθρο 6 Πρότασης 2018
- Άρθρο 8 Πρότασης 2023 – Άρθρο 7 Πρότασης 2018
- Άρθρο 9 Πρότασης 2023 – Άρθρο 8 Πρότασης 2018
- Άρθρο 10 Πρότασης 2023 – Άρθρο 9 Πρότασης 2018
- Άρθρο 11 Πρότασης 2023 – Άρθρο 10 Πρότασης 2018
- Άρθρο 12 Πρότασης 2023 – Άρθρο 11 Πρότασης 2018
- Άρθρο 14 Πρότασης 2023 – Άρθρο 13 Πρότασης 2018
- Άρθρο 15 Πρότασης 2023 – Άρθρο 14 Πρότασης 2018
- Άρθρο 16 Πρότασης 2023 – Άρθρο 15 Πρότασης 2018
- Άρθρο 17 Πρότασης 2023 – Άρθρο 16 Πρότασης 2018
- Άρθρο 19 Πρότασης 2023 – Άρθρο 18 Πρότασης 2018
- Άρθρο 20 Πρότασης 2023 – Άρθρο 19 Πρότασης 2018
- Άρθρο 21 Πρότασης 2023 – Άρθρο 20 Πρότασης 2018
- Άρθρο 22 Πρότασης 2023 – Άρθρο 21 Πρότασης 2018
- Άρθρο 23 Πρότασης 2023 – Άρθρο 22 Πρότασης 2018
- Άρθρο 24 Πρότασης 2023 – Άρθρο 23 Πρότασης 2018
- Άρθρο 27 Πρότασης 2023 – Άρθρο 26 Πρότασης 2018
- Άρθρο 29 Πρότασης 2023 – Άρθρο 28 Πρότασης 2018
- Άρθρο 32 Πρότασης 2023 – Άρθρο 31 Πρότασης 2018
- Άρθρο 33 Πρότασης 2023 – Άρθρο 32 Πρότασης 2018
- Άρθρο 37 Πρότασης 2023 – Άρθρο 36 Πρότασης 2018
- Άρθρο 39 Πρότασης 2023 – Άρθρο 38 Πρότασης 2018
- Άρθρο 40 Πρότασης 2023 – Άρθρο 39 Πρότασης 2018
- Άρθρο 43 Πρότασης 2023 – Άρθρο 42 Πρότασης 2018
Η διάθεσή μας για ουσιαστικό διάλογο, για εκσυγχρονισμό του εν ενεργεία καταστατικού και για εξεύρεση συγκλίσεων, με σκοπό την ορθή και ομαλή λειτουργία του συλλόγου, αποδεικνύεται από το γεγονός ότι, παρά την κάθετη διαφωνία μας με την πορεία των συζητήσεων, υπερψηφίσαμε σημαντικό ποσοστό των εν λόγω άρθρων, είτε αυτούσια είτε με τροποποίηση εκ μέρους μας. Τα άρθρα τα οποία υπερψηφίστηκαν από τους εκπροσώπους της παράταξής μας μπορεί ο κάθε φοιτητής να τα δει από τα πρακτικά των συνεδριάσεων. Επιπλέον, παραθέτουμε, ακολούθως, λίστα με τα άρθρα τα οποία παρέμειναν ίδια με το εν ενεργεία καταστατικό τόσο στην πρόταση του 2018 όσο και στην πρόταση που έχουμε ενώπιών μας.
- Άρθρο 1 Πρότασης 2023 – Άρθρο 1 Πρότασης 2018 – Άρθρο 1 Υφιστάμενου
- Άρθρο 2 Πρότασης 2023 – Άρθρο 2 Πρότασης 2018 – Άρθρο 2 Υφιστάμενου
- Άρθρο 3 Πρότασης 2023 – Άρθρο 3 Πρότασης 2018 – Άρθρο 3 Υφιστάμενου
- Άρθρο 13 Πρότασης 2023 – Άρθρο 12 Πρότασης 2018 – Άρθρο 13 Υφιστάμενου
- Άρθρο 25 Πρότασης 2023 – Άρθρο 24 Πρότασης 2018 – Άρθρο 24 Υφιστάμενου
- Άρθρο 26 Πρότασης 2023 – Άρθρο 25 Πρότασης 2018 – Άρθρο 25 Υφιστάμενου
- Άρθρο 28 Πρότασης 2023 – Άρθρο 27 Πρότασης 2018 – Άρθρο 27 Υφιστάμενου
- Άρθρο 30 Πρότασης 2023 – Άρθρο 29 Πρότασης 2018 – Άρθρο 29 Υφιστάμενου
- Άρθρο 31 Πρότασης 2023 – Άρθρο 30 Πρότασης 2018 – Άρθρο 30 Υφιστάμενου
- Άρθρο 34 Πρότασης 2023 – Άρθρο 33 Πρότασης 2018 – Άρθρο 33 Υφιστάμενου
- Άρθρο 35 Πρότασης 2023 – Άρθρο 34 Πρότασης 2018 – Άρθρο 34 Υφιστάμενου
- Άρθρο 36 Πρότασης 2023 – Άρθρο 35 Πρότασης 2018 – Άρθρο 35 Υφιστάμενου
- Άρθρο 38 Πρότασης 2023 – Άρθρο 37 Πρότασης 2018 – Άρθρο 36 Υφιστάμενου
- Άρθρο 41 Πρότασης 2023 – Άρθρο 40 Πρότασης 2018 – Άρθρο 41 Υφιστάμενου
Είναι ξεκάθαρο ότι ο μόνος λόγος για τον οποίο διατάξεις του προτεινόμενου καταστατικού παρέμειναν ίδιες με διατάξεις του υφιστάμενου, είναι επειδή παρέμειναν ίδιες και στην πρόταση του 2018. Είκοσι πέντε (25) διατάξεις του προτεινόμενου καταστατικού, από ένα σύνολο σαράντα τριών (43) διατάξεων, είναι ίδιες με διατάξεις που είχαν συμπεριληφθεί στο απορριφθέν καταστατικό του 2018. Από τις είκοσι πέντε (25) διατάξεις του προτεινόμενου καταστατικού, οι οποίες παρέμειναν ίδιες με διατάξεις του απορριφθέντος καταστατικού του 2018, πέντε (5) διατάξεις δεν υπάρχουν στο υφιστάμενο καταστατικό και είναι και πάλι ξεκάθαρο πως προστέθηκαν στο προτεινόμενο καταστατικό διότι υπήρχαν ως διατάξεις στο απορριφθέν καταστατικό του 2018, όπως αναγράφονται ακολούθως:
- Άρθρο 5 Πρότασης 2023 – Άρθρο 4 Πρότασης 2018
- Άρθρο 12 Πρότασης 2023 – Άρθρο 11 Πρότασης 2018
- Άρθρο 14 Πρότασης 2023 – Άρθρο 13 Πρότασης 2018
- Άρθρο 37 Πρότασης 2023 – Άρθρο 36 Πρότασης 2018
- Άρθρο 43 Πρότασης 2023 – Άρθρο 42 Πρότασης 2018
Υπάρχουν επίσης διατάξεις στο προτεινόμενο καταστατικό οι οποίες αφαιρέθηκαν εξ ολοκλήρου από το υφιστάμενο, χωρίς κανένα ουσιαστικό λόγο (Άρθρα 9, 37 υφιστάμενου καταστατικού).
Για να αντιληφθεί και ο τελευταίος συμφοιτητής μας το μέγεθος της κοροϊδίας, σημειώνουμε τα ακόλουθα: Το Άρθρο 5 του υφιστάμενου καταστατικού έχει καταργηθεί πλήρως. Όσον αφορά το Άρθρο 4 του υφιστάμενου καταστατικού, όσο και αν προσπαθούν να μας πείσουν πως επρόκειτο για τροποποίηση, αυτό θα καταργείτο και τη θέση του θα λάμβανε το Άρθρο 5 του προτεινόμενου, στο οποίο αντιταχθήκαμε και το οποίο εν τέλει υπερψήφισαν ξεχωριστά Πρωτοπορία, Προοδευτική και Αγώνας. Η ξεχωριστή υπερψήφισή του αποδεικνύει πως ουδεμία σχέση έχει με το Άρθρο 4 του υφιστάμενου και επομένως ο μύθος περί απλής τροποποίησής του, αυτομάτως καταρρίπτεται. Η κοροϊδία έγκειται στο γεγονός ότι, αν δεν παρέμενε το Άρθρο 4 του υφιστάμενου καταστατικού στο προτεινόμενο – έστω και κατόπιν δικής μας πίεσης και αποδοχής τροποποίησης εκ μέρους μας – τα Άρθρα του προτεινόμενου καταστατικού θα είχαν την ίδια αρίθμηση με αυτά του απορριφθέντος καταστατικού του 2018 (βλέπετε την προηγούμενη λίστα με τα είκοσι πέντε (25) Άρθρα).
Δεδομένων των ανωτέρω, παραθέτουμε στα ακόλουθα, διαφωνίες μας επί σημαντικών διατάξεων του προτεινόμενου καταστατικού και διευκρινήσεις επί διατάξεων που εν τέλει υπερψηφίστηκαν με τη δική μας συναίνεση.
Άρθρο 4:
Το Άρθρο 4 αποτέλεσε, αποτελεί και πάντα θα αποτελεί για εμάς πάγια θέση και «κόκκινη γραμμή». Η μη εμπλοκή και συμμετοχή κομματικών παραγόντων στον Σύλλογο της Ε.Φ.Ε.Κ.Θ σε συνδυασμό με την πεποίθησή μας για ανάγκη πλήρους αυτονόμησης του φοιτητικού κινήματος, αποτελεί μία από τις βασικές μας αρχές.
Για σκοπούς κατανόησης του ζητήματος μεταβολής του εν λόγω άρθρου, σημειώνουμε τα ακόλουθα. Ο σκοπός ενός σωματείου δεν δύναται σε καμία περίπτωση να μεταβληθεί χωρίς τη συναίνεση πάντων των μελών του σωματείου, σύμφωνα πάντα με το Άρθρο 100 του Αστικού Κώδικα. Επομένως τα Άρθρα 1 και 2 του καταστατικού, που αφορούν τους σκοπούς ιδρύσεώς του, για να μεταβληθούν, απαιτείται ομοφωνία της Γενικής Συνελεύσεως.
Τα Άρθρα 3 και 4 του υφιστάμενου καταστατικού, δεν αναγράφουν τους σκοπούς ιδρύσεως του Σωματείου, εμπίπτουν, εντούτοις, εμμέσως, στους σκοπούς του Σωματείου, καθώς αναφέρονται σε αυτούς. Για την τροποποίησή τους, δεν είναι απολύτως ξεκάθαρο, νομικά, το ποσοστό πλειοψηφίας που απαιτείται. Αν όντως εμπίπτουν στους σκοπούς χρειάζεται ομοφωνία για τροποποίησή τους, αν θεωρηθεί ότι δεν εμπίπτουν στους σκοπούς ιδρύσεως του σωματείου, απαιτείται, όπως και για τις υπόλοιπες διατάξεις, πλειοψηφία του 75% της Γενικής Συνελεύσεως. Η δική μας θέση είναι ξεκάθαρη. Το Άρθρο 4, κατ’ αντιστοιχία με το Άρθρο 3, πάντα του εν ενεργεία καταστατικού, εμπίπτουν, έστω και έμμεσα, στους σκοπούς ιδρύσεως του Συλλόγου τον οποίο υπηρετούμε. Καταθέσαμε περί τούτου νομική γνωμοδότηση, την οποία ο κάθε φοιτητής μπορεί να αναγνώσει, ανατρέχοντας στα πρακτικά συνεδριάσεων της 24ης Οκτωβρίου 2023.
Εξαιτίας του ότι το εν λόγω Άρθρο δεν αναφέρεται άμεσα στους σκοπούς του σωματείου, αλλά έμμεσα, οι απόψεις περί των όρων τροποποίησής του διίστανται, και εμπίπτουν στην ερμηνεία που θα αποδώσει ο εκάστοτε δικηγόρος.
Στις 28 Σεπτεμβρίου 2023, η ΔΚΚΦ Προοδευτική Θεσσαλονίκης κατέθεσε σε συνεδρία του Διοικητικού Συμβουλίου γνωμοδότηση που αφορούσε τους όρους τροποποίησης της διάταξης. Η γνωμοδότηση δεν έφερε καμία υπογραφή, ούτως ώστε να πιστοποιείται η γνησιότητα και νομική εγκυρότητά της. Αποτελούσε ένα εντελώς άκυρο και ανεπίσημο μήνυμα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου (email). Στις 9 Οκτωβρίου 2023 η ΔΚΚΦ Προοδευτική Θεσσαλονίκης, κατέθεσε επίσημη και ενυπόγραφη γνωμοδότηση η οποία ανέφερε μεταξύ άλλων πως «μόνο ως μέσο επιδίωξης του σκοπού θα μπορούσε να ερμηνευθεί το Άρθρο 4 και ως ξεπερασμένη και αναντίστοιχη στη σύγχρονη κοινωνική πραγματικότητα “παραίνεση” το Άρθρο 5. Κοντολογίς, στα άρθρα 4-5 δεν περιγράφονται σωματειακοί σκοποί ούτε με τη στενή έννοια, ούτε με την ευρεία έννοια. Η αναθεώρησή τους ή και η απαλοιφή τους δεν επηρεάζει καθόλου τους σκοπούς του σωματείου πόσο μάλλον τον χαρακτήρα του σωματείου και ως εκ τούτου αυτή συντελείται με τις απαιτούμενες από το ίδιο το καταστατικό πλειοψηφίες που απαιτούνται για την αναθεώρηση των λοιπών διατάξεων».
Επί της γνωμοδοτήσεως, παραθέτουμε τις εξής προσωπικές μας παρατηρήσεις. Εφ’ όσον τα Άρθρα 4 και 5 του υφιστάμενου καταστατικού δεν επηρεάζουν καθόλου του σκοπούς ιδρύσεως του σωματείου, γιατί δεν ισχύει το ίδιο και δεν έχει αναφερθεί σε κανένα σημείο το Άρθρο 3 του καταστατικού, το οποίο δεν αναγράφει τους σκοπούς, αλλά, κατ’ αντιστοιχία με το Άρθρο 4, αναφέρει τους τρόπους επιδίωξής τους; Προφανώς απλά δεν ήθελαν να το τροποποιήσουν. Επιπλέον, η γνωμοδότηση αναφέρει πως τα εν λόγω άρθρα, συμπεριλαμβανομένου πάντοτε του Άρθρου 4, δεν επηρεάζουν τους σκοπούς του σωματείου και τον χαρακτήρα του. Αν αυτό αποτελεί επιστημονική, νομικά, προσέγγιση του ζητήματος, η έννοια της επιστήμης, μάλλον έχει υποβαθμιστεί. Αν τα μέσα επίτευξης ενός σκοπού δεν επηρεάζουν τον ίδιο τον σκοπό, τότε ο σκοπός δεν έχει καμιά σημασία. Κατά τη δική τους λογική, επομένως, «όσοι προβαίνουν σε φασιστικές ενέργειες ή συνεργάζονται με φασιστικές οργανώσεις ή πρόσκεινται ιδεολογικά σ’ αυτές» (βλέπετε Άρθρο 10 υφιστάμενου καταστατικού), αφού μπορεί να θεωρηθεί ότι δεν επηρεάζουν τους σκοπούς του συλλόγου, μπορούν να συμμετέχουν σε αυτόν. Οποίος ξεπεσμός. Κατά τη δική μας πάντα κρίση, οτιδήποτε αφορά τον τρόπο επίτευξης των σκοπών του σωματείου, επηρεάζει τους ίδιους τους σκοπούς του σωματείου και, κατά συνέπεια, εμπίπτει στους σκοπούς και απαιτεί ομοφωνία για την τροποποίησή του. Επί τούτου, καταθέσαμε την προαναφερθείσα σχετική γνωμοδότηση.
Κατόπιν διαφωνίας μεταξύ των εκπροσώπων των παρατάξεων και κατάθεσης γνωμοδοτήσεων με εκ διαμέτρου αντίθετες ερμηνείες, προτείναμε προφορικά, σε συνεδρία στις 31/10/2023 όπως πραγματοποιηθεί συνάντηση εκπροσώπων της Ε.Φ.Ε.Κ.Θ. με δικηγόρους, για συζήτηση επί της διαφωνίας μας σχετικά με το Άρθρο 4. Ενώ αρχικά συμφώνησαν όλες οι παρατάξεις, η Προοδευτική κατέθεσε πρόταση όπως «προγραμματιστεί συνάντηση με δικηγόρο που συνεργάστηκε στο παρελθόν η Ε.Φ.Ε.Κ.Θ», στην οποία δεν αναφερόταν πουθενά το όνομα του δικηγόρου, ούτως ώστε να διασφαλιστεί ότι όντως είχε συνεργαστεί στο παρελθόν με την Ε.Φ.Ε.Κ.Θ. Σε έκτακτη συνεδρία στις 04/11/2023, που αφορούσε αποκλειστικά τις αντικατοχικές εκδηλώσεις, η Προοδευτική κατέθεσε το όνομα του εν λόγω δικηγόρου και επέμενε έντονα όπως ψηφιστεί η αναβληθείσα πρότασή της, γεγονός το οποίο δεν έγινε αποδεκτό. Σε συνεδρία στις 07/11/2023 προτείναμε όπως «κατόπιν εντολής του Διοικητικού Συμβουλίου της Ε.Φ.Ε.Κ Θεσσαλονίκης, εξευρεθεί δικηγόρος με τον οποίο θα πραγματοποιηθεί από κοινού συνάντηση με ένα εκπρόσωπο από κάθε παράταξη, προκειμένου να εκτεθούν οι διαφορετικές απόψεις των παρατάξεων για το Άρθρο 4 του Καταστατικού της Ε.Φ.Ε.Κ και να ληφθεί απάντηση και γραπτή γνωμοδότηση». Η πρόταση αφορούσε τη συνάντηση με τον Γενικό Πρόξενο της Κυπριακής Δημοκρατίας στη Θεσσαλονίκη, ο οποίος θα μας πρότεινε δικηγόρο με τον οποίο συνεργάζεται, ούτως ώστε κάθε παράταξη να εκφράσει τις απόψεις της σχετικά με το Άρθρο 4 και να λάβουμε γνωμοδότηση σε σχέση με τη δυνατότητα και τους όρους τροποποίησής του. Στην πρόταση αναφερόταν πως κατόπιν λήψης της γνωμοδότησης θα πραγματοποιείτο συζήτηση για καθορισμό του πώς και αν θα τροποποιείτο το άρθρο, καθώς και το περιεχόμενό του.
Τονίζουμε πως οι παραπάνω προτάσεις και ενέργειες εκ μέρους μας, πραγματοποιήθηκαν παρά την ξεκάθαρη θέση μας επί του θέματος, καθαρά για σκοπούς συνέχισης της διαδικασίας και επίτευξης συναινετικής λύσεως καθολικής αποδοχής. Εφ’ όσον η γνωμοδότηση που λάβαμε από τον δικηγόρο που όρισε η Ε.Φ.Ε.Κ.Θ. ανέφερε πως το συγκεκριμένο Άρθρο δεν απαιτούσε ομοφωνία προς τροποποίησή του, σεβαστήκαμε τη γνωμοδότηση και την ψηφισμένη διαδικασία και θέσαμε την πρότασή μας, η οποία, παρόλο που ξεπερνούσε τις «κόκκινες γραμμές» μας, ήταν συναινετική. Σκοπός της συναίνεσης ήταν η ικανοποίηση της επιθυμίας των κομματικών παρατάξεων όπως δεν αποκλείεται η συμμετοχή τους στον σύλλογο της Ε.Φ.Ε.Κ.Θ.
Την πρότασή μας, η οποία τελικά υπερψηφίστηκε ομόφωνα και αποτελούσε σημαντική και έσχατη υποχώρηση, ακολούθησε ο παραλογισμός της Προοδευτικής, η οποία ζητούσε την τοποθέτησή μας ως προς τη συνολική υπερψήφιση του προτεινόμενου καταστατικού, προκειμένου να υποστηρίξει την τροποποιημένη μας πρόταση. Σημειώνεται ότι στην τροποποίηση που καταθέσαμε επί του Άρθρου 4, συμπεριλαμβανόταν λεκτικό πρότασης της ίδιας της Προοδευτικής, για σκοπούς καλής θελήσεως εκ μέρους μας, προς επίτευξη συμφωνίας. Το Άρθρο 4 συμπεριλαμβάνεται αυτούσιο στο προς ψήφιση καταστατικό και μπορεί ο κάθε συμφοιτητής μας να το διαβάσει. Στον παραλογισμό αυτό της Προοδευτικής απαντήσαμε με την ακόλουθη τοποθέτηση:
«Εάν η απόφαση της Προοδευτικής για ένα συγκεκριμένο άρθρο κρίνεται από την απόφασή μας για το αν θα υπερψηφίσουμε ή όχι το προτεινόμενο καταστατικό, δεν υπάρχει κανένα λόγος να συζητούμε. Η τοποθέτηση της Προοδευτικής, στην οποία αναφέρεται χαρακτηριστικά “να δούμε πόσες υποχωρήσεις μπορούμε να κάνουμε σε σχέση με το άρθρο 4”, είναι τουλάχιστον γελοία και ψευδής. Κατά την παρωδία των τελευταίων μηνών που συζητούμε σε σχέση με τις καταστατικές αλλαγές, η κατά τ’ άλλα “δημοκρατική” Προοδευτική επιδιώκει να επιβάλει το απορριφθέν πλαίσιο του 2018 που αποφασίστηκε και κατατέθηκε αντιδημοκρατικά εν αγνοία της παράταξής μας, καταθέτοντας ένα προς ένα τα άρθρα του απορριφθέντος πλαισίου, τα οποία υπερψηφίζονται με τις πλάτες της Πρωτοπορίας χωρίς να αποδέχονται μάλιστα οποιεσδήποτε τροποποιήσεις παρά το γεγονός ότι κατέθεσαν μαζί πρόταση για συζητήσεις επί του καταστατικού. Το ίδιο έπραξε και για το άρθρο 4, για το οποίο η Προοδευτική επικαλείται δήθεν υποχωρήσεις από την πλευρά της. Η ανικανότητά της για δημοκρατική συζήτηση δεν της επιτρέπει να συνειδητοποιήσει το μέγεθος της παραχώρησης μας επί του άρθρου 4, στην οποία προβήκαμε με μόνο γνώμονα την εύρεση, έστω εν μέσω μιας διαδικασίας-παρωδίας, μιας κοινής συνισταμένης επί της τροποποίησης του καταστατικού. Εάν η Προοδευτική αδυνατεί να αντιληφθεί τις προθέσεις μας μετά την εν λόγω τροποποίηση, αποδεικνύεται για ακόμα μια φορά ότι η ίδια κατήλθε εξ αρχής σε συζητήσεις για να επιβάλει αυταρχικά τις δικές της θέσεις, χωρίς καμία πρόθεση για εξεύρεση συγκλίσεων. Τονίζουμε στους εκπροσώπους της Προοδευτικής ότι τέτοιου είδους συμπεριφορά ούτε ήταν, ούτε είναι, ούτε πρόκειται να γίνει αποδεκτή από την Π.Ε.Ο.Φ. Η Π.Ε.Ο.Φ δεν ανέχεται υποδείξεις από κανέναν».
Η ομόφωνη υπερψήφιση της τροποποίησής μας, επήλθε μετά από αδικαιολόγητη καθυστέρηση της ίδιας της Προοδευτικής, η οποία χαρακτήριζε σε προηγούμενες συνεδρίες τους εκπροσώπους μας ως ανεύθυνους για δήθεν καθυστέρηση των διαδικασιών.
Άρθρο 5:
Όπως προαναφέρθηκε, το Άρθρο 5 του προς ψήφιση καταστατικού, κατατέθηκε αρχικά ως δήθεν τροποποίηση του Άρθρου 4 του υφιστάμενου καταστατικού και αποτελεί ένα εκ των άρθρων που παρέμειναν ίδια με την πρόταση του 2018. Το Άρθρο 5 αναφέρεται επί της ουσίας σε τρόπους επιδίωξης των σκοπών της Ενώσεως («Η ένωση επιδιώκει την προώθηση και την επίτευξη των σκοπών της με:»), όπως αναφέρεται και το Άρθρο 4 του υφιστάμενου καταστατικού. Οι τρόποι επιδίωξης που ορίζονται στα εφτά σημεία του Άρθρου 5 απέχουν παρασάγγας από τον τρόπο επιδίωξης που ορίζεται στο Άρθρο 4 του υφιστάμενου καταστατικού.
Κατ’ αρχάς, η «ανάπτυξη συνεργασίας με το Παγκόσμιο Φοιτητικό Κίνημα», που αναγράφεται στο πρώτο σημείο, αναφέρεται σε ένα ανύπαρκτο κίνημα. Η επεξήγηση της Προοδευτικής για το συγκεκριμένο σημείο ήταν ότι το εν λόγω κίνημα θα συσταθεί σύντομα, χωρίς μάλιστα να αναφέρεται σε οποιαδήποτε πηγή. Το δεύτερο σημείο, για «την ενεργό συμμετοχή στο Κυπριακό Φοιτητικό Κίνημα […]», είναι αδιευκρίνιστο, αφού βάσει του Άρθρου 39 του προτεινόμενου καταστατικού, η Ε.Φ.Ε.Κ.Θ συμμετέχει ήδη στην Π.Ο.Φ.ΕΝ, σημείο με το οποίο διαφωνούμε κάθετα. Θέση μας, είναι η μη συμμετοχή της Ε.Φ.Ε.Κ.Θ σε άλλα φοιτητικά κινήματα, από τη στιγμή που αποτελεί το πρωτοβάθμιο όργανο των φοιτητών της Θεσσαλονίκης. Επίσης, το πέμπτο σημείο που αφορά «την οργάνωση διαλέξεων, συγκεντρώσεων, εκδρομών και διαφόρων άλλων εκδηλώσεων», αναγράφεται σχεδόν αυτούσιο στο άρθρο 3. Τέλος, δεν μπορούμε να μην τοποθετηθούμε επί του έκτου σημείου, το οποίο αφορά «τη σύνδεση και εγγραφή ως μέλος Ομοσπονδίας Φοιτητικών Ενώσεων ή παρόμοιας ένωσης ή οργάνωσης, με την προϋπόθεση ότι η Ε.Φ.Ε.Κ.Θ θα διατηρήσει την αυτοτέλειά της σε όλα τα επίπεδα και εφ’ όσον το καταστατικό της ομοσπονδίας ή της ένωσης ή οργάνωσης δεν αντιβαίνει στους σκοπούς και τις αρχές του καταστατικού της Ε.Φ.Ε.Κ.Θ». Κατ’ αρχάς, διερωτόμαστε για τον λόγο για τον οποίο αναφέρεται ότι «η Ε.Φ.Ε.Κ.Θ θα διατηρήσει την αυτοτέλειά της», καθώς η Ε.Φ.Ε.Κ.Θ, ως πρωτοβάθμιο όργανο των φοιτητών, εξυπακούεται ότι δεν δεσμεύεται από τις αποφάσεις καμιάς άλλης ομοσπονδίας, ή ένωσης, ή οργάνωσης στην οποία συμμετέχει και κατά συνέπεια «διατηρεί την αυτοτέλειά της». Επίσης, το εν λόγω σημείο παραπέμπει άμεσα στην Π.Ο.Φ.ΕΝ, η οποία ξεκάθαρα αντιβαίνει στους σκοπούς και τις αρχές του καταστατικού της Ε.Φ.Ε.Κ.Θ, ως κομματοκρατούμενο όργανο και ως ομοσπονδία που υποστηρίζει την ομοσπονδιακή βάση λύσης, βάσει του καταστατικού της.
Άρθρο 6 – Εγγραφή μελών:
Το Άρθρο 6 αφορά τη διαδικασία εγγραφής μελών στον Σύλλογο. Τονίζουμε ότι πάγια θέση μας σε σχέση με την πιστοποίηση της φοιτητικής ιδιότητας κατά τη διαδικασία εγγραφών, αποτελεί η επίδειξη βεβαίωσης σπουδών για όλες τις περιπτώσεις φοιτητών, πέραν της ακαδημαϊκής ταυτότητας. Η Πρωτοπορία και η Προοδευτική κατέθεσαν προτάσεις που δεν περιλάμβαναν τη βεβαίωση σπουδών για καμία περίπτωση φοιτητών και επίσης προέβλεπαν την εγγραφή μελών για Ν ακαδημαϊκά έτη σπουδών. Όσον αφορά τη βεβαίωση σπουδών, ήμασταν διατεθειμένοι να αποδεχθούμε τη μη συμπερίληψή της, μόνο για την περίπτωση των φοιτητών που βρίσκονται στα Ν έτη σπουδών. Σχετικά με τη χρονική διάρκεια κατά την οποία θα ισχύει η εγγραφή του μέλους, θέση μας ήταν και είναι η επανεγγραφή των μελών κάθε ένα ακαδημαϊκό έτος, προκειμένου να διασφαλίζεται η ενεργότητα των φοιτητών.
Στο πλαίσιο των συζητήσεων, εκφράσαμε τις διαφωνίες μας σε σχέση με τις κατατιθέμενες προτάσεις, με αποτέλεσμα να ληφθούν υπόψιν οι προβληματισμοί μας στην πρόταση της Πρωτοπορίας που κατατέθηκε στις 07/11/2023. Συγκεκριμένα, όσον αφορά την έγκριση της εγγραφής μελών από το Διοικητικό Συμβούλιο, καθώς και την ενδεχόμενη διχογνωμία σχετικά με τη λειτουργία και την έδρα Τμήματος ή Σχολής, η πρόταση της Πρωτοπορίας όριζε αυξημένη πλειοψηφία 7 μελών του Δ.Σ στα 11, κατόπιν διαφωνίας μας για ορισμό απόλυτης πλειοψηφίας 6 μελών στα 11, όπως είχε καταθέσει στην πρότασή της η Προοδευτική. Επίσης, για την πιστοποίηση της φοιτητικής ιδιότητας των φοιτητών που ξεπερνούν τα Ν έτη σπουδών και των μεταπτυχιακών/διδακτορικών φοιτητών, πέραν της ακαδημαϊκής ταυτότητας/βεβαίωσης σπουδών, η πρόταση της Πρωτοπορίας συμπεριλάμβανε την εξακρίβωση στοιχείων μέσω της διαδικασίας εισαγωγής κωδικών στο σύστημα του εκάστοτε Πανεπιστημίου.
Επιπλέον, προτάθηκε από τους εκπρόσωπους της παράταξής μας η επανεγγραφή των μελών ανά δύο ακαδημαϊκά έτη, κάτι το οποίο δεν έγινε δεκτό. Τελικά, η Πρωτοπορία αποδέχθηκε να τροποποιήσει την πρότασή της, προσθέτοντας τη διαγραφή των μελών που δεν θα είναι οικονομικά τακτοποιημένα για δύο συναπτά έτη, δηλαδή δεν θα συμμετέχουν σε Γ.Σ ή εκλογική διαδικασία. Τέλος, στο σημείο αναφοράς των ακαδημαϊκών ιδρυμάτων Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης, στα οποία μπορεί να φοιτά ο φοιτητής για να επιτραπεί η εγγραφή του στον Σύλλογο, προστέθηκαν οι φορείς αναγνώρισης Τμημάτων ή Σχολών Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης (Υπουργείο Παιδείας και Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π για Ι.Ε.Κ-Κολλέγια), κατόπιν τροποποίησής μας.
Πριν την ψήφιση της σχετικής πρότασης στις 11/11/2023, και συγκεκριμένα στη συνεδρία της 7ης Νοεμβρίου, η αυταρχική συμπεριφορά της Προοδευτικής αναδείχθηκε για ακόμα μια φορά, καθώς αρνείτο να αποδεχθεί την αναβολή της παράταξής μας επί της τελικής πρότασης του Άρθρου 6. Εν συνεχεία, ο εκπρόσωπος της Προοδευτικής απαιτούσε από εκπρόσωπο της Π.Ε.Ο.Φ να τοποθετηθεί στα πρακτικά, προκειμένου να «δεσμεύσει» την παράταξή μας για την ψήφιση του εν λόγω άρθρου στην αμέσως επόμενη συνεδρία της 11ης Νοεμβρίου. Αυτή είναι η «δημοκρατική» Προοδευτική. Κανένας δεν έχει το δικαίωμα να αρνηθεί το αίτημα αναβολής ή να δεσμεύσει τον οποιονδήποτε για οποιαδήποτε απόφαση. Εκτίθεστε.
Η πρόταση της Πρωτοπορίας εγκρίθηκε έπειτα από υπερψήφισή της από την Π.Ε.Ο.Φ, την Πρωτοπορία και την Προοδευτική, η οποία τελικά απέσυρε τη δική της πρόταση. Ωστόσο, η ψηφισμένη πρόταση προφανώς δεν μας καλύπτει πλήρως, δεδομένου ότι δεν συμπεριλαμβάνεται καμιά από τις αρχικές μας θέσεις, παρά μόνο μερικές τροποποιήσεις, στις οποίες προβήκαμε, προκειμένου να εξασφαλίσουμε το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα σε σχέση με τις αρχικές κατατιθέμενες προτάσεις. Επομένως, εφόσον οι τροποποιήσεις που εξασφαλίσαμε δεν μας ικανοποιούν απόλυτα, δεν μπορούμε να υποστηρίξουμε τη συμπερίληψη του Άρθρου 6 όπως τελικά τροποποιήθηκε, στο καταστατικό. Η υπερψήφιση της τροποποιημένης πρότασης της Πρωτοπορίας στη σχετική συνεδρία της Ε.Φ.Ε.Κ.Θ από την Π.Ε.Ο.Φ, έγινε με μοναδικό γνώμονα να διασφαλιστεί τουλάχιστον η αυξημένη πλειοψηφία για την έγκριση της εγγραφής των μελών, καθώς και η συμπερίληψη του φορέα αναγνώρισης και πιστοποίησης των ακαδημαϊκών Ιδρυμάτων των οποίων οι φοιτητές μπορούν να εγγράφονται ως μέλη της Ε.Φ.Ε.Κ.Θ.
Άρθρο 19 – Καταρτισμός Διοικητικού Συμβουλίου:
Το Άρθρο 19 (Άρθρο 18 υφιστάμενου) ανήκει επίσης στη λίστα με τα άρθρα τα οποία παρέμειναν ίδια με την πρόταση του 2018, όπως παραθέτουμε πιο πάνω. Το επιχείρημα των κομματικών παρατάξεων της Πρωτοπορίας και της Προοδευτικής για τροποποίηση του συγκεκριμένου άρθρου βασίστηκε στο ότι στο υφιστάμενο καταστατικό, δεν προβλέπεται η διαδικασία εκλογής του Διοικητικού Συμβουλίου. Ας ενημερώσουμε τους εκπροσώπους των εν λόγω παρατάξεων ότι η διαδικασία ορίζεται στο σημείο 1 των ερμηνευτικών διατάξεων του υφιστάμενου καταστατικού (Σημείο 1), όπως παρατίθεται πιο κάτω:
«Στη συνεδρίαση για καταρτισμό του Δ.Σ. με βάση το Άρθρο 18 του καταστατικού γίνεται η παράδοση και η παραλαβή των καθηκόντων από την εφορευτική επιτροπή. Πρόεδρος θα εκλέγεται αυτός που θα συγκεντρώνει την απόλυτη πλειοψηφία όλων των εκλεγμένων μελών του Δ.Σ. χωρίς να προσμετρούνται τα άκυρα, τα λευκά και οι αποχές. Σε περίπτωση μη εκλογής, θα προκρίνονται στον 2ο γύρο οι δύο πρώτοι υποψήφιοι. Σε περίπτωση ισοψηφίας του 2ου και του 3ου υποψηφίου θα προχωρούν και οι δύο. Σε περίπτωση ισοψηφίας και στον 2ο γύρο, ο πρόεδρος θα εκλέγεται με κλήρωση. Ο αντιπρόεδρος, ο γραμματέας, ο ταμίας, ο οργανωτικός γραμματέας και ο γραμματέας τύπου θα εκλέγονται κατά τον ίδιο τρόπο με τον οποίο εκλέγεται ο πρόεδρος. Οι ψηφοφορίες δεν είναι μυστικές».
Η διαδικασία εκλογής και κατάρτισης του σώματος του Διοικητικού Συμβουλίου είναι ξεκάθαρη. Ωστόσο, η Προοδευτική κατέθεσε στις 09/10/2023 πρόταση τροποποίησης του Άρθρου, στην οποία ενσωματώνει και την «περίπτωση μη θέσης υποψηφιότητας από τα μέλη για τα αξιώματα του Δ.Σ», προκειμένου να εξασφαλίσει με πρωτοφανή τρόπο, τη συμπλήρωση όλων των αξιωμάτων του Δ.Σ, υπό οποιεσδήποτε συνθήκες, καθώς η κατάρτισή του θα επιτυγχάνεται μέσω συνεχόμενων κληρώσεων. Επίσης, στην περίπτωση «μη κάλυψης αξιωμάτων από μέλη του Δ.Σ και προς αποφυγή ακυβερνησίας του σωματείου, το Δ.Σ θεωρείται συγκροτηθέν σε σώμα και δρα συλλογικά», σύμφωνα με την πρόταση της Προοδευτικής. Δηλαδή, εάν ένας συνδυασμός δεν επιθυμεί για τον οποιονδήποτε λόγο να συμμετέχει στα αξιώματα του Διοικητικού Συμβουλίου, δεν θα επηρεάζει τη συγκρότησή του. Παραπέμπουμε τους συμφοιτητές μας να διαβάσουν το Άρθρο 19 του προς ψήφιση καταστατικού.
Στη συνεδρία της 9ης Οκτωβρίου, κατατέθηκε επίσης κοινή πρόταση από Π.Ε.Ο.Φ και ΔΗΠΑΚΦ Αναγέννηση για τροποποίηση του Άρθρου 18 του υφιστάμενου καταστατικού, προκειμένου να ενσωματωθεί η επεξήγηση της ερμηνευτικής διάταξης στο άρθρο. Ωστόσο, η Πρωτοπορία και ο Αγώνας υπερψήφισαν για ακόμα μια φορά την πρόταση της Προοδευτικής, με αποτέλεσμα την έγκρισή της. Το Άρθρο 19 του προτεινόμενου καταστατικού αποτελεί μία ακόμα απόδειξη ότι ενώ το υφιστάμενο καταστατικό δεν εφαρμόστηκε ποτέ, οι κομματικές παρατάξεις επιδιώκουν την τροποποίησή του με βάση τα μικροπαραταξιακά τους συμφέροντα.
Άρθρο 20 – Απαρτία Γ.Σ:
Βάσει της τροποποίησης του Άρθρου 19 του υφιστάμενου καταστατικού (Άρθρο 20 προτεινόμενου), «σε όλες τις περιπτώσεις, μέλος που αποχωρεί από τη συνέλευση θεωρείται απών από τη συνέλευση και την ψηφοφορία, δεν επηρεάζει την απαρτία, τα δε αποχωρούντα μέλη δύναται να ελεγχθούν πειθαρχικά, για μη λήψη μέρους σε Γ.Σ». Αντιθέτως, στο Άρθρο 7 του προτεινόμενου καταστατικού (Υποχρεώσεις Μελών), αναφέρεται ότι τα μέλη «καλούνται» να λαμβάνουν μέρος στις Γ.Σ αλλά δεν υποχρεούνται. Επομένως, το ένα άρθρο αναιρεί το άλλο.
Άρθρο 22 – Τακτικές Γενικές Συνελεύσεις:
Το Άρθρο 22, το οποίο επίσης συμπεριλαμβανόταν στις διατάξεις της πρότασης του 2018, προσθέτει το τέταρτο σημείο το οποίο αφορά την εκλογή της Εφορευτικής Επιτροπής, η οποία προβλέπεται στο Άρθρο 15 του υφιστάμενου καταστατικού. Η τροποποίηση του εν λόγω Άρθρου αποδεικνύει περίτρανα την αντικαταστατική απόφαση της Πρωτοπορίας και της Προοδευτικής για εφαρμογή της μεθόδου της απλής αναλογικής κατά τη Β’ Γενική Συνέλευση της 7ης Μαΐου 2023, για την εκλογή της Εφορευτικής Επιτροπής. Ενώ οι εν λόγω παρατάξεις επικαλούνταν τότε δήθεν ασάφειες του υφιστάμενου καταστατικού και ανάγκη «εκσυγχρονισμού» του, μεταβάλλουν τώρα πλήρως τον τρόπο εκλογής, από «σχετική πλειοψηφία», όπως ορίζεται στην Παράγραφο Γ – σημείο 2 (Σύνθεση και αρμοδιότητες εφορευτικής επιτροπής) του Άρθρου 15 του υφιστάμενου καταστατικού, σε «απλή αναλογική», για σύσταση πενταμελούς Εφ. Επιτροπής. Τελικά, ο αποκλεισμός της Π.Ε.Ο.Φ από την Εφορευτική Επιτροπή κατά τη Β’ Γενική Συνέλευση ήταν αντικαταστατικός, ή όχι; Αν δεν παραβιάστηκαν άρθρα του υφιστάμενου καταστατικού με την τροπή της Β’ Γενικής Συνέλευσης, τότε γιατί δεν παρέμεινε η «σχετική πλειοψηφία» για εκλογή της Εφ. Επιτροπής; Για τα γεγονότα της Β’ Γενικής Συνέλευσης, παραθέτουμε τον ακόλουθο σύνδεσμο:
https://wordpress.com/post/peof78.wordpress.com/5865
Επίσης, κανένας νοήμων άνθρωπος δεν μπορεί να αντιληφθεί τη λογική συμπερίληψης της μεθόδου της απλής αναλογικής με ΠΕΝΤΑΜΕΛΗ Εφορευτική Επιτροπή στο Άρθρο 22 του προτεινόμενου καταστατικού, και της μεθόδου της απλής αναλογικής με ΤΡΙΜΕΛΕΣ Προεδρείο στον Εσωτερικό Κανονισμό του προτεινόμενου καταστατικού. Ο μόνος τρόπος επεξήγησης είναι η πλήρης άγνοιά σας.
Φυσικά, υπάρχουν και άλλα άρθρα με τα οποία είτε διαφωνούμε, είτε δεν συμφωνούμε πλήρως και τα οποία δεν συμπεριλαμβάνονται για σκοπούς οικονομίας χώρου και χρόνου, χωρίς να μειώνεται η σημαντικότητά τους.
Για όλα τα ανωτέρω, τασσόμαστε ΚΑΤΑ στο καταστατικό που τίθεται προς ψήφιση στην επερχόμενη Α’ Γενική Καταστατική Συνέλευση. Η οποιαδήποτε απόφαση για τροποποίηση του υφιστάμενου καταστατικού, είναι απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου και ΟΧΙ των παρατάξεων. Οι κομματικές παρατάξεις του ΔΗΣΥ και του ΑΚΕΛ, Πρωτοπορία και Προοδευτική, απέδειξαν για ακόμα μια φορά ότι δεν αποτελούν τίποτε άλλο παρά αδελφές παρατάξεις, που συνεργάζονται εις βάρος των υπολοίπων φοιτητικών παρατάξεων που υπάγονται στον ιστορικό Σύλλογο του Κυριάκου Μάτση.
Δεν πρόκειται να επιτρέψουμε σε οποιαδήποτε κομματική παράταξη να κατευθύνει τη δράση της Ένωσης, με πρόφαση το «καλό των φοιτητών». Οι καταστατικές αλλαγές δεν επέρχονται με επιβολή θέσεων, αλλά με ουσιαστικό διάλογο μεταξύ όλων των παρατάξεων, προς εκσυγχρονισμό του καταστατικού στην ορθή του βάση.
ΟΧΙ ΣΤΟ ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΟ ΚΑΤΑΣΤΑΤΙΚΟ
Γραφείο Τύπου
Π.Ε.Ο.Φ Θεσσαλονίκης