Την περασμένη εβδομάδα σημειώθηκε νέα τουρκική προκλητικότητα, καθώς η Τουρκία απαίτησε με NAVTEX, την αποχώρηση ενός ερευνητικού σκάφους γαλλικών συμφερόντων από τα ανατολικά της Κρήτης. Ο λόγος για το πλοίο «Nautical Geo», το οποίο πραγματοποίησε νέες έρευνες στη συγκεκριμένη θαλάσσια περιοχή για τους σκοπούς της κατασκευής του υποθαλάσσιου αγωγού EastMed, μετά από την έκδοση ελληνικής NAVTEX. Με πρόφαση το παράνομο τουρκολιβυκό μνημόνιο, που υπεγράφη το 2019 και δεσμεύει τη θαλάσσια περιοχή ανατολικά της Κρήτης, της Κάσου, της Καρπάθου και της Ρόδου ως τουρκική υφαλοκρηπίδα, η Τουρκία υποστήριξε ότι η Ελλάδα δεν έχει δικαιοδοσία έξω από τα έξι ναυτικά μίλια ανατολικά της Κρήτης.
Το σκηνικό που προηγήθηκε του συμβάντος ξεκίνησε με «Hailing», δηλαδή παρενόχληση διά ασυρμάτου από την τουρκική φρεγάτα «Oruc Reis» προς το ερευνητικό «Nautical Geo», κάτι που οδήγησε σε διάβημα από το Ελληνικό Υπουργείο Εξωτερικών. Ακολούθως, η Ελλάδα προχώρησε στην έκδοση νέας NAVTEX, που επέτρεπε τη συνέχιση των ερευνών από αυτό στα ανατολικά της Κρήτης. Ως απάντηση, οι Τούρκοι προέβησαν εκ νέου σε λεκτική διά ασυρμάτου παρενόχληση, κατά την οποία ζητήθηκε από τον Κυβερνήτη του σκάφους να σταματήσει την έρευνα και να αποχωρήσει. Επιχείρημα των Τούρκων, όπως προαναφέρθηκε, το παράνομο τουρκολιβυκό μνημόνιο, σύμφωνα με το οποίο, το σκάφος έπλεε σε θαλάσσιες ζώνες τουρκικών κυριαρχικών δικαιωμάτων. Ωστόσο, ο τελευταίος ενημέρωσε τον Κυβερνήτη της τουρκικής φρεγάτας ότι βρίσκεται σε ελληνικά ύδατα και έχει λάβει όλες τις απαραίτητες άδειες από τις μόνες αρμόδιες διεθνώς αρχές, δηλαδή τις ελληνικές.
Αξίζει να σημειωθεί ότι οι ενέργειες του ερευνητικού σκάφους έτυχαν της στήριξης και της Γαλλίας και του Ισραήλ, ενώ εκδόθηκε NAVTEX και από τις κυπριακές αρχές, που δεσμεύει το σκάφος για ερευνητικές μετρήσεις στην κυπριακή ΑΟΖ, από τις 27 Σεπτεμβρίου μέχρι και τις 4 Οκτωβρίου. Την ίδια στιγμή, ένα τουρκικό ερευνητικό πλοίο βρίσκεται στην περιοχή μεταξύ Ρόδου και Καστελλορίζου, μετά από τουρκική NAVTEX για τη διεξαγωγή ωκεανογραφικών και κλιματολογικών ερευνών, η οποία βεβαίως αμφισβητεί για ακόμα μια φορά την ελλαδική κυριαρχία στη συγκεκριμένη θαλάσσια περιοχή.
Διαφαίνεται λοιπόν, ότι διενεργούνται ορθώς προσπάθειες από Ελλάδα, Κύπρο και Ισραήλ για την υλοποίηση του γεωστρατηγικής σημασίας υποθαλάσσιου αγωγού EastMed, γεγονός που ενισχύει επίσης και τις σχέσεις μεταξύ των τριών κρατών. Ωστόσο, η Τουρκία δεν παραμένει αμέτοχη, επιχειρώντας να επιδείξει την κυριαρχία της σε θαλάσσιες περιοχές, όπου κατέχουν αποκλειστικά δικαιώματα τα δύο κράτη του Ελληνισμού, βάσει του Διεθνούς Δικαίου. Είναι γεγονός ότι το τουρκολιβυκό μνημόνιο προέκυψε ως απάντηση στη συμφωνία για τον αγωγό, κάτι που δεν παύει να εκμεταλλεύεται η Τουρκία εις βάρος της ελληνικής πλευράς. Είναι όμως επίσης γεγονός ότι το εν λόγω μνημόνιο αντιτίθεται στις αρχές της Διεθνούς Σύμβασης για το Δίκαιο της Θάλασσας, κάτι που μέχρι στιγμής δεν έχει επηρεάσει την τουρκική επεκτατική πολιτική, καθώς δεν εφαρμόζονται επί της ουσίας για την ακύρωση του μνημονίου. Επιπλέον, με βάση το Διεθνές Δίκαιο, η Ελλάδα διαθέτει το δικαίωμα επέκτασης των χωρικών της υδάτων στα 12 ναυτικά μίλια.
Ως εκ τούτου, οι πρόσφατες ενέργειες από την πλευρά του ελλαδικού κράτους για ενίσχυση της εθνικής άμυνας και οι αντιδράσεις απέναντι στην τουρκική προκλητικότητα, είναι μεν καλοδεχούμενες, αλλά ταυτόχρονα ανεπαρκείς. Η απάντηση με NAVTEX σε οποιαδήποτε τουρκική NAVTEX που αμφισβητεί τα κυριαρχικά μας δικαιώματα είναι μεν επιβεβλημένη, ωστόσο δεν επέφερε ποτέ ουσιαστικά αποτελέσματα. Τονίζουμε για ακόμα μια φορά την ανάγκη υιοθέτησης μιας ενιαίας εθνικής στρατηγικής μεταξύ Ελλάδας και Κύπρου στο πλαίσιο του Ενιαίου Αμυντικού Δόγματος που απαιτείται να επαναλειτουργήσει, η οποία θα θέτει ως στόχο τη γεωπολιτική μας ενίσχυση. Οποιαδήποτε στήριξη από τρίτα κράτη θα επιφέρει κέρδος, μόνο εφόσον εφαρμοστεί μια πραγματικά αποτρεπτική και εθνικά επικερδής πολιτική.
Γραφείο Τύπου
Π.Ε.Ο.Φ Θεσσαλονίκης