Όταν μια κοινωνία σαπίζει από τα θεμέλιά της, όπως αυτή της Κύπρου, δύσκολα διαχωρίζεται το ηθικό από το ανήθικο και το σωστό από το λάθος. Και αυτό επειδή, αυτή η σήψη προϋποθέτει την απουσία παιδείας και η απουσία της παιδείας, επιφέρει σύγχυση αξιών.
Ο λόγος για τη διαταγή του Υπουργού Παιδείας και Πολιτισμού, Πρόδρομου Προδρόμου, να σκιστεί η σελίδα του εγχειριδίου διδασκαλίας των Αγγλικών της Β’ Λυκείου, λόγω της αναφοράς στον Μουσταφά Κεμάλ. Συγκεκριμένα, το βιβλίο περιέχει μεταξύ άλλων τα εξής: «Έδειξε ηγετικές ικανότητες από πολύ νεαρή ηλικία, φοίτησε σε στρατιωτική σχολή και τότε μπήκε στον στρατό σαν στρατάρχης. Όταν η χώρα του πήγε σε πόλεμο, ήταν θαρραλέος στη μάχη αλλά δεν ήταν ποτέ απερίσκεπτος. Όταν βοήθησε στην εγκαθίδρυση της μοντέρνας χώρας της Τουρκίας, ήταν ένας ηθικός ηγέτης, ο οποίος στεκόταν δίπλα στους ανθρώπους. Ήταν ανιδιοτελής στο έργο του για τη δημιουργία μιας νέας δημοκρατίας».
Τα ερωτήματα που δημιουργούνται είναι σωρείες, αλλά η συζήτηση που ξεδιπλώνεται στα ΜΜΕ και ΜΚΔ είναι δείγμα της σηπτικής κοινωνικής κατάστασης που αναφέραμε. Ο «λαός των μέσων» χωρίστηκε σε δύο παρατάξεις και ανταλλάζουν, κυριολεκτικά, ασυναρτησίες, κλείνοντας τα μάτια στο πραγματικό πρόβλημα. Οι μεν, προτάσσουν τις φρικαλεότητες των στρατιών των νεοτούρκων που κατέσφαξαν Έλληνες, Αρμενίους και Ασσύριους, ενώ οι δε, δημιούργησαν ένα αφήγημα με μεσαίωνα, συντηρητισμό, σκοταδισμό και κάψιμο βιβλίων από τους Ναζί. Οι μεν, υποστηρίζουν ως ορθή την απόφαση του Υπουργού, αφού ο Κεμάλ ευθύνεται για τρεις γενοκτονίες, ενώ οι δε θεωρούν απαράδεκτη αυτή την απόφαση αφού «τέτοια λογοκρισία είχαν να δουν από τη Χούντα».
Καταρχάς, ας επισημανθεί στον κ. Προδρόμου, ότι τα βιβλία επιβάλλεται να ελέγχονται πριν ξεκινήσει η σχολική χρονιά και όχι να διατάζονται οι εκπαιδευτικοί να σκίσουν τυχόν προβληματικές σελίδες, για να καλύψουν τα λάθη του Υπουργείου. Εκτός αν η όλη φασαρία που έγινε και η έξαρση «πατριδογνωσίας» του Υπουργού, είχε σκοπό να χαϊδέψει τα ευήκοα ώτα των ψηφοφόρων σας.
Κατά δεύτερον, αν στο βιβλίο αναφερόταν επιγραμματικά, ολοκληρωμένη η πορεία και το έργο του Κεμάλ, δεν θα υπήρχε πρόβλημα να διδαχθεί στα παιδιά, αφού η ιστορία αποδεικνύει αμείλικτα τη βαρβαρότητά του. Απεναντίας, η μεροληπτική παρουσίαση ενός ιστορικού προσώπου, με χαρακτηρισμό του ιδίου μέσω υποκειμενικών επιθέτων, δεν αποτελεί τίποτα περισσότερο από σκόπιμη προπαγάνδα και έγκλημα κατά της εκπαίδευσης.
Σε καμία περίπτωση, το να σκίζουμε σελίδες από τα βιβλία του σχολείου δεν είναι η λύση του προβλήματος. Η λύση του προβλήματος βρίσκεται στη δημιουργία ελεύθερου πνεύματος στα παιδιά, μέσω της καλλιέργειας της παιδείας. Οφείλει το Υπουργείο, το οποίο βρίσκεται σε απαράδεκτα λανθασμένο δρόμο, να στοχεύσει στην αντικειμενική και αποκεντρωμένη διδασκαλία της ιστορίας, της γλώσσας και της θρησκείας, ούτως ώστε οι νέοι να αποκτούν τα κατάλληλα εφόδια για κριτική και ολοκληρωμένη σκέψη. Δεν επιτρέπεται να διδάσκονται οι μαθητές μέσα από βιβλία που περιέχουν κυριολεκτικά κομμάτια από ‘δω κι από ‘κει.
Από την άλλη, τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και οι ειδησεογραφικές σελίδες απαιτείται να εμπλουτίσουν με ποιότητα την κριτική στις ειδήσεις τους. Κατά κόρον, έχουν επιλέξει στρατόπεδο και συστρατεύονται με την άποψη που τους εξυπηρετεί παραμελώντας την ανάγκη της κοινωνίας για γόνιμη συζήτηση. Σε καμία περίπτωση, δεν αποτελεί ωφέλιμο διάλογο ο διαχωρισμός της κοινωνίας σε στρατόπεδα και η στρατευμένη δημοσιογραφία.
Η Π.Ε.Ο.Φ Θεσσαλονίκης κατανοεί όλο και περισσότερο, μέσα από γεγονότα σαν αυτό, ότι το μέλλον είναι στα χέρια των ορθά σκεπτόμενων νέων, προκειμένου να μην αφήσουμε να χαθεί ακόμα μια γενιά. Οφείλουμε να παλέψουμε να παραμείνει άσβεστη η ιστορική μνήμη και να διαδώσουμε σε κάθε Έλληνα την ανάγκη για πνευματική και εθνική Ελευθερία.
Γραφείο Τύπου
Π.Ε.Ο.Φ Θεσσαλονίκης