Το άνοιγμα των κατεχομένων Βαρωσίων από την Τουρκία, έφερε στο προσκήνιο τα ψηφίσματα του Συμβουλίου Ασφαλείας του Ο.Η.Ε. 550 και 789, τα οποία η Τουρκία παραβιάζει. Πέραν του ότι απαγορεύουν στην Τουρκία κάθε προσπάθεια εποικισμού της Αμμοχώστου, τα ψηφίσματα αυτά ρυθμίζουν κι άλλα ζητήματα του Κυπριακού Προβλήματος, που είναι ενάντια στα συμφέροντα και στα δίκαια της Κύπρου.
Το ψήφισμα 789 θεσπίστηκε από το Συμβούλιο Ασφαλείας των Η.Ε, στις 25 Νοεμβρίου 1992. Το κείμενό του επαναβεβαιώνει την ισχύ των προηγουμένων ψηφισμάτων για το Κυπριακό, συμπεριλαμβανομένου και του ψηφίσματος 550, το οποίο αντιτίθεται σε οποιαδήποτε ενέργεια της Τουρκίας που αποσκοπεί στον εποικισμό της Αμμοχώστου και ζητά τη μεταβίβαση της συγκεκριμένης περιοχής στη διοίκηση του Ο.Η.Ε. Η Τουρκία, όχι μόνο εξακολουθεί να κατέχει παράνομα την Αμμόχωστο, αλλά προέβη στο άνοιγμα των Βαρωσίων, δηλαδή του παραλιακού μετώπου της Αμμοχώστου. Η Αμμόχωστος από την δεύτερη εισβολή μέχρι σήμερα, ήταν περίκλειστη και η είσοδος σ’ αυτήν απαγορευόταν. Η Τουρκία αποφάσισε σε πρώτο στάδιο να επιτρέψει την είσοδο σε επισκέπτες, παραβιάζοντας τα ψηφίσματα του Ο.Η.Ε, ενώ αναμένεται να ξεκινήσει η επιδιόρθωση κτιρίων και η ανέγερση νέων έργων, με σκοπό την οικονομική εκμετάλλευση της περιοχής.
Στην παράγραφο 3 του ψηφίσματος 789 υιοθετείται η δέσμη ιδεών Γκάλι, που προβλέπει την εγκαθίδρυση της Διζωνικής Δικοινοτικής Ομοσπονδίας στην Κύπρο. Με τη λύση αυτή, αναγνωρίζεται το ψευδοκράτος και ανάγεται σε κοινότητα και σε ομόσπονδο κρατίδιο η μειονότητα των Τ/Κ, που ανερχόταν στο 18% του πληθυσμού το 1974. Οι «ιδέες», επίσης, προνοούν την πολιτική ισότητα των δύο κοινοτήτων, καταπατώντας την θεμελιώδη δημοκρατική αρχή «ένας άνθρωπος μία ψήφος», αφού η πλειοψηφία δεν θα μπορεί να λάβει απόφαση, αν δεν την προκρίνει και η μειοψηφία, εν προκειμένω οι Τ/Κ. Η Συνθήκη Εγγυήσεως, που ορίζει την Ελλάδα, την Τουρκία και την Αγγλία ως εγγυήτριες δυνάμεις θα εξακολουθεί να ισχύει και ο Πρόεδρος και ο Αντιπρόεδρος του ομοσπονδιακού κράτους θα έχουν το δικαίωμα αρνησικυρίας, στοιχεία που μας οδήγησαν στη δυσλειτουργικότητα του ανεξάρτητου κράτους της Κύπρου μετά το ‘60 και στην τουρκική εισβολή, παρόλα αυτά όμως οι ιδέες δεν τα καταργούν. Ακόμη, τίθεται ως σκοπός η αποστρατικοποίηση της Κύπρου, γεγονός που αφήνει το νησί εκτεθειμένο στην επιθετικότητα της Τουρκίας.
Επιπρόσθετα, το Συμβούλιο Ασφαλείας στο ψήφισμά του, καλεί τα δύο μέρη να δεσμευθούν για την εφαρμογή των μέτρων οικοδόμησης εμπιστοσύνης, που παραθέτει παρακάτω. Μεταξύ αυτών είναι η μείωση των δαπανών για την άμυνα της Κυπριακής Δημοκρατίας. Το μέτρο αυτό θα μπορούσε να θεωρηθεί τουλάχιστον παράλογο. Εν ολίγοις, ο Ο.Η.Ε ζητά από ένα κράτος ημικατεχόμενο να μην ενισχύσει την άμυνά του, ενώ το ορθόδοξο θα ήταν να ενδυναμώνονται και να εφοδιάζονται αδιάκοπα οι ένοπλες δυνάμεις, ούτως ώστε να είναι σε ετοιμότητα και να μπορούν να αντιμετωπίσουν ανά πάσα στιγμή τον εισβολέα. Ένα άλλο μέτρο είναι η εξεύρεση μεθόδων που να διευκολύνουν τη μετακίνηση από την ελεύθερη Κύπρο στην κατεχόμενη. Η Κυπριακή Δημοκρατία εφαρμόζοντας το μέτρο αυτό, προχώρησε στη διάνοιξη οδοφραγμάτων σε διάφορες περιοχές της Κύπρου, για να μπορούν οι τουρίστες, αλλά και οι Κύπριοι που το επιθυμούν, να επισκέπτονται τα κατεχόμενα, καθώς και όσοι διαμένουν στα κατεχόμενα να επισκέπτονται τις ελεύθερες περιοχές. Επακόλουθα ήταν η ανάπτυξη και η οικονομική ενίσχυση του ψευδοκράτους και η έμμεση αναγνώρισή του, εφόσον απαιτείται η επίδειξη ταυτότητας για να επιτραπεί η είσοδος. Τέλος, στα μέτρα ανοικοδόμησης εμπιστοσύνης οι δύο πλευρές καλούνται να προχωρήσουν σε δραστηριότητες με σκοπό τη συναναστροφή και την ανάπτυξη των σχέσεων των Κυπρίων με τους κατοίκους των κατεχομένων.
Αδιαμφισβήτητα, το περιεχόμενο του ψηφίσματος 789 δεν εξυπηρετεί, αλλά βλάπτει τη διαπραγματευτική θέση της Κύπρου. Ως επί το πλείστον, οι ρυθμίσεις του αποδυναμώνουν στρατιωτικά, πολιτικά και οικονομικά την Κυπριακή Δημοκρατία, θέτοντας σε κίνδυνο την υπόστασή της. Ακόμη, η υιοθέτηση των ιδεών Γκάλι, όπως και τα μέτρα οικοδόμησης εμπιστοσύνης που προβλέπει, θέτουν το Κυπριακό Πρόβλημα σε λανθασμένη βάση, αφού από πρόβλημα εισβολής και κατοχής από την Τουρκία, το υποβιβάζουν σε πρόβλημα μεταξύ δύο κοινοτήτων. Η λύση της Δ.Δ.Ο και τα ειδικότερά της ζητήματα, με τον τρόπο που ρυθμίζονται, παραβιάζουν το Διεθνές Δίκαιο και τα θεμελιώδη δικαιώματα των Ελλήνων της Κύπρου.
Όχι μόνο το άνοιγμα των Βαρωσίων, αλλά και όποια άλλη ενέργεια της Τουρκίας στα κατεχόμενα είναι παράνομη. Οι πράξεις αυτές λαμβάνουν χώρα στο έδαφος ενός ανεξάρτητου κράτους, το οποίο κατέχεται από την Τουρκία κατά παραβίαση της αρχής του σεβασμού της εδαφικής ακεραιότητας και της πολιτικής ανεξαρτησίας των κρατών, του Καταστατικού Χάρτη των Η.Ε. Η Τουρκία από το 1974 έως σήμερα, παραβιάζει την διεθνή έννομη τάξη, όπως και τα ψηφίσματα του Συμβουλίου Ασφαλείας του Ο.Η.Ε. Η αντίθεσή μας προς το περιεχόμενο ψηφισμάτων που μας αδικούν, είναι ξεκάθαρη. Δεν αποδεχόμαστε καμία λύση που να αναγνωρίζει ένα παράνομο μόρφωμα και να νομιμοποιεί τα εγκλήματα της Τουρκίας. Μοναδικός μας στόχος είναι η Απελευθέρωση κάθε κατεχόμενού μας χωριού, κάθε κατεχόμενής μας πόλης, ολόκληρου του νησιού.
Γραφείο Τύπου
Π.Ε.Ο.Φ Θεσσαλονίκης